Machinegroep 4

Bovenaan vindt je de weerstandslast voor de DC-generator met daaronder de bediening van deze weerstandslast; rechts vindt je de voedingsblok : voeding op 380V:

De groep bestaat van rechts naar links uit: een asynchrone motor, een DC-machine, een wervelstroomrem met koppelmeting, een tachogenerator.


Asynchrone motor.
Kenplaatje : 3kW  380/660V  6,3/3,65A  cosφ 0,76  1450 t/min  50Hz

 

 

 

 

 

 

 

De motor met kooirotor wordt in ster gestart: achteraf kan hij eventueel in driehoek geschakeld worden. Principeschema

begin document

DC-machine.
Kenplaatje: 3kW  220V  Motor: 16A  Generator: 13,5A  1500t/min

 

 

 

 

 

 



De bekrachtiging bestaat uit zowel een shuntwikkeling als een seriewikkeling met tussenaftakking. Bovendien is de machine beveiligd tegen het op-hol-slaan:


Principeschema en uitleg.

begin document


Wervelstroomrem met koppelmeting
Kenplaatje: 3kW bekrachtiging: 220Vdc  1500t/min


Met een halfgestuurde thyristorbrug kan je de stroom door de bekrachtiging (stator) van de rem instellen. Bij het ronddraaien van de rotor zullen in de rotor (massief metaal) wervelstromen ontstaan die een tegenwerkende kracht opwekken en die het opgenomen vermogen in de rotor dissiperen.

De rem is pendelend opgesteld: zij is met lagers opgehangen in de steunen zodat zij kan ronddraaien. Zij is op 1 plaats vastgemaakt, zodat gans de reactiekracht van de machine hier aanwezig is: in dit punt wordt de reactiekracht gemeten met een 'load-cel'. Dit is een metalen blokje met rekstrookjes, geschakeld in een wheatstonebrug. De reactiekrachten van de rem zullen deze load-cel vervormen waardoor het uitgangssignaal van de wheatstonebrug  verandert. De koppeluitlezing voedt de load-cel en versterkt het signaal zodanig dat op de display het koppel kan uitgelezen worden.


Bovenaan in de kast zie je de koppeluitlezing, onderaan de thyristorschakeling, met links een BNC-connector als analoge uitgang en rechts een potmeter om de stuurhoek van de thyristorbrug in te stellen. (let op: het verband tussen het verdraaien van de potmeter en de stuurhoek is lineair, maar het verband tussen de stuurhoek en de stroom is cosinuso´daal: bij het verdraaien van de potmeter zal de rem vooreerst zo goed als niet reageren, maar bij verder draaien redelijk hevig reageren.  De analoge uitgang van de koppeluitlezing geeft 0,02V/Nm. Principeschema:

 

begin document


Tachogenerator
Een DC-tachogenerator met als kenplaatje: 0,06 V/t/min  0,18A max,  10000t/min max.

 

 

 

begin document